Implementasi Pembelajaran Cooperative Script Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMA
Abstract
This study aims to see the effect of cooperative script learning on mathematical communication ability of high school students. This study used the experimental method of control group pretest-postes design. The population in this study were all students of SMA Negeri 5 Pandeglang, while the sample in this study were students of X-2 and X-3 classes selected randomly by class. The instrument used in this research is the test of mathematical communication ability. The test used is a type of description test consisting of five questions. The instrument was tested against 37 students of grade XI IPA-2 SMA Negeri 5 Pandeglang. Data processing in this research use parametrik statistic with t-test. Based on the results of data analysis, it is concluded that the implementation of cooperative script learning affects the mathematical communication ability of high school students.
References
Aliah, S. (2010). Pengaruh model pembelajaran snowball throwing terhadap peningkatan kemampuan komunikasi matematika siswa SMP. Skripsi. Pendidikan Matematika Unpas, Bandung, Indonesia.
Ansari, B. I. (2003). Kontribusi aspek talking and writing dalam pembelajaran matematika untuk mengembangkan kemampuan pemahaman dan komunikasi matematik siswa. In Prosiding Seminar Nasional Matematika UPI, Bandung, Indonesia.
Cahayati. (2009). Pengaruh penggunaan pendekatan kontekstual terhadap peningkatan kemampuan komunikasi matematika pada siswa SMP. Skripsi. Pendidikan Matematika Unpas, Bandung, Indonesia.
Departemen Pendidikan Nasional. (2006). Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Fitri, A. (2012). Pembelajaran matematika dengan model missouri mathematics project (MMP) untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan berfikir kritis matematis siswa. Tesis. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia.
Huda, M. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran isu-isu metodis dan paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kariadinata, R. (2006). Aplikasi multimedia interaktif dalam pembelajaran matematika sebagai upaya mengembangkan kemampuan berpikir matematika tingkat tinggi siswa SMA. Disertasi. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia.
Lie, A. (2008). Cooperative learning mempraktikkan cooperative learning di ruang-ruang kelas. Jakarta: Grasindo.
Lindawati, S. (2010). Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia.
Muhamad, N. F. (2010). Pembelajaran matematika dengan pendekatan realistik melalui pemodelan untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematika siswa smp. Skripsi FPMIPA UPI, Bandung, Indonesia.
NCTM. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
Nurahman. I. (2011). Pembelajaran kooperatif tipe team-acelerated instruction (TAI) untuk meningkatkan kemampuan penalaran dan komunikasi matematika siswa SMP. Pasundan Journal of Mathematics Educations, 1(1), 106-107.
Nurhayati, D. (2005). Pengembangan komunikasi matematika melalui argumentasi dan klasifikasi penalaran. Skripsi. Pendidikan Matematika Unpas, Bandung, Indonesia.
Pimm, D. (1996). Meaningful communication among children: data collection. communication in mathematics K-12 and beyon. Virginia: NCTM.
Sofianti, R. (2009). Pengaruh penggunaan reciprocal teaching dalam pembelajaran matematika terhadap kemampuan komunikasi matematika siswa SMA. Skripsi. Pendidikan Matematika Unpas, Bandung, Indonesia.
Susilo, P. A.(2007). Pembelajaran matematika berbasis masalah dengan upaya meningkatkan kemampuan metakognisi siswa siswa di kelas X SMA Putra Pajajaran. Skripsi. Pendidikan Matematika Unpas, Indonesia.
Copyright (c) 2018 Rusdian Rifa'i, Eka Rosdianwinata, Asep Sahrudin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.