ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN SELF EFFICACY SISWA TINGKAT SMP PADA MATERI KUBUS

  • Fera Agustin Univeritas Matla'ul Anwar
  • Asep Sahrudin Univeritas Matla'ul Anwar
  • Ika Yunitasari Univeritas Matla'ul Anwar

Abstract

Abstract

Comparative materials of value are very necessary in everyday life, for example, for this study, this study aims to determine the difficulty of learning mathematics lessons with comparative material. The method used is qualitative by using data collection, namely interviews and questionnaires. The sample is class VII at SMPN 5 Cikeusik as many as 15 people. The sampling technique is purposive sampling. Data analysis techniques are data collection, data selection, data presentation and conclusion drawing. The results showed that there are two factors that influence students in learning, namely internal and external factors. Internal factors are divided into several parts with percentages namely interest, motivation, concentration, study habits and intelligence with a percentage of 59% choosing no and 41% choosing yes. While the external factors are several parts with a percentage, namely the school environment, friends' environment and family environment with a percentage of 66% choosing no and 34% choosing yes. The solution to eliminate these learning difficulties is to increase the internal and external factors to be more increased.

 

References

Ardiyani, S.A., (2016). Identifikasi Kemampuan Pemecahan Masalah dan Self Efficacy Matematika Siswa Kelas VIII dalam Setting Pembelajaran Learning Cycle 7E. Skripsi pada Prodi Pendidikan Matematika FMIPA Universitas Negeri Semarang: Diterbitkan. [30 Desember 2021]

Arifin, N., (2018) Upaya Meningkatkan Self Efficacy Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Problem Based Learning. Jurnal Pendas Mahakam, 3 (3). [2 Agustus 2022]

Hermawati, Jumroh & Sari. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi Kubus dan Balok di SMP. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 10 (1), 141-152. [15 Februari 2022]

Medyasari, T.L., Zaenuri, & Dewi, R.N., (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Negeri 5 Semarang. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 3, 464-470. [2 Januari 2022]

Misnasanti dan Jailani, (2020). Meningkatkan Self Efficacy Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT. Mandalika Mathematics and Education Journal, 2 (2). [2 Agustus 2022]

Purwanta dan Nugraheni, T., (2018). Upaya Meningkatkan Self Efficacy Siswa Kelas X1 IPA 2 SMA Negeri 1 Kalibawang Dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Pendekatan Guided Inquiry. Indonesian Digital Journal Mathematics and Education, 5 (8). [2 Agustus 2022]

Rosida, M., (2020). Kajian Kemampuan Self Efficacy Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 3 (2), 168-183. [9 September 2022]

Sistem Pendidikan Nasional (2003).Undang-Undang Tentang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Sisdiknas.

Subaidi, A. (2016) Self-Efficacy Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika, Sigma 1 (2), 64-68. [12 Januari 2022]

Sugiyono (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung : Penerbit Alfabeta.

Tohir, Mohammad. 2019. Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. Tersedia Online : https://matematohir.wordpress.com/2019/12/03/hasil-pisa-indonesia-tahun-2018-turun-dibanding-tahun-2015/ [13 September 2022]

Utami, R.W. & Wutsqa, D.U. (2017) Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa SMP Negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4 (2) 166-175. [15 Januari 2022]

Wulandari, M. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Self Efficacy dengan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Siswa Kelas VIII. Skripsi pada Prodi Pendidikan Matematika FMIPA Universitas Negeri Semarang: Diterbitkan. [9 Januari 2022]
Published
2021-08-18
How to Cite
Agustin, F., Sahrudin, A., & Yunitasari, I. (2021). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN SELF EFFICACY SISWA TINGKAT SMP PADA MATERI KUBUS. Journal of Mathematics Learning, 4(2). https://doi.org/10.30653/004.202142.48
Section
Articles