Pengembangan LAS Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa (LAS) untuk Menghindari Miskonsepsi Siswa pada Materi Trigonometri di SMK Mathla’ul Anwar Cibuah

Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa (LAS) untuk Menghindari Miskonsepsi Siswa pada Materi Trigonometri di SMK

  • Nina Suryani Universitas Mathla'ul Anwar Banten
  • Ratu Mauladaniyati Universitas Mathla'ul Anwar
  • Eka Rosdiawinata Universitas Mathla'ul Anwar
Keywords: Student Activity Sheets, Misconceptions, Research and Development

Abstract

This research aims to analyze students' misconceptions with resulting product was LAS to minimize the occurrence of misconceptions in trigonometry material at Mathla'ul Anwar Cibuah Vocational School. This research was type of Research and Development Research which was developed using a five-step R&D development model, namely 1) potential and problems, 2) data collection, 3) product design, 4) design validation, 5) design revision, 6) product trial. Data collection instruments used were observation, interviews, validation sheet instruments, questionnaires and test instruments. While data analysis technique used was quantitative data analysis, analyzed using Likert scale and qualitative data analysis which contains comments and suggestions from the validator.

LAS contains trigonometric comparison theory in right triangles was a product of this research. Based on validation by theory experts, assessment percentage in the best category was 83.75%, validation by linguists obtained assessment percentage of 88.57% in best category and validation by subject matter experts obtained an assessment percentage of 82.85% in best category.  While the results of the practicality and product effectiveness test obtained percentage of assessment of 81.90% and 86.66% with best category and suitable for use. Thus, it can be concluded that LAS product was valid, practical and effective for the learning process.

References

Agustina, N. (2020). Pengembangan LKPD dengan pendekatan scaffolding untuk mengurangu miskonsepsi siswa. Skripsi IAIN Batusangkar.
Astuti, & Sari, N. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas X SMA. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(02), 13-24.
Astuti, F., Redjeki, T., & Nurhayati, N. D. (2016). Identifikasi Miskonsepsi dan Penyebabnya Pada Siswa Kelas XI MIA SMA Negeri 1 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2015/2016 pada Materi Pokok Stoikiometri. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 5(2), 10-17.
Dhiba, A. P., Ufliasari, D., Aprilia, P. D., & Ningsih, U. (2021). Problema Yang Dihadapi Guru Pada Saat Melakukan Proses Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 di SDN 1 Panembahan. Prosiding dan Web Seminar (Webinar) Standarisasi Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Era Human Society 5.0, 90-96.
Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi Covid-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(1), 551-161.
Gusmiro, T., Fachruddin, M., & Maulidiya, D. (2017). Evektivitas Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Matematika Berbasis Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) Pokok Bahasan Perbandingan. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(02), 101-105.
Nurrahmah , A., & Suhendar, A. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan LKS dan KKS. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 1-10.
Putri, B. R., Nurhilaliat, & Kurniawati, K. R. (2017). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Pembelajaran. Paedagoria: Jurnal Kajian Penelitian dan Pengenbangan Kependidikan, 8(2), 24-131.
Prasasti. (2018). Dalam Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Trigonometri Melalui Model Pembelajaran Matematika Knisley (MPKM) Di Kelas X SMA Negeri 1 Indralaya . Skripsi pada Prodi Pendidikan Matematika Universitas Sriwijaya.
Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Ramadhan, K. E. (2018). Analisis Terhadap Kesalahan Konsep Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Pada Topik Identitas Trigonometri. Skripsi Universitas Pendidikan Indonesia.
Rochmad , R., Kharis, M., & Agoestanto, A. (2018). Keterkaitan Miskonsepsi dan Berpikir Kritis Aljabaris Mahasiswa S1 Pendidikan Matematika. PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 216-224.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tambunan, H. (2021). Dampak Pembelajaran Online Selama Pandemi Covid-19 Terhadap Resiliensi, Literasi Matematis dan Prestasi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 06(2), 70-76.
Tifaniar Andriani, K. S. (2017). Analisis Kesalahan Konsep Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Kelas X TKJ SMKN 1 Gempol Tahun Pelajaran 2016/2017 . PI: Mathematics Education Journal, 1(1), 34-39.
Zulfah, H. A. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Pada Materi Lingkaran Kelas VIII MTs Sabilul Ulum Tahun Ajaran 2017/2018 Dengan Menggunakan Uji Tes Diagnostik Pilihan Ganda Tiga Tingkat. Skripsi pada Prodi Pendidikan Matematika Universitas Islam Negeri Walisongo.
Published
2022-10-05
How to Cite
Suryani, N., Mauladaniyati, R., & Rosdiawinata, E. (2022). Pengembangan LAS Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa (LAS) untuk Menghindari Miskonsepsi Siswa pada Materi Trigonometri di SMK Mathla’ul Anwar Cibuah. Journal of Mathematics Learning, 5(2), 1-10. https://doi.org/10.30653/004.202252.55
Section
Articles