Desain Bahan Ajar Menggunakan Media Kubus Untuk Kemampuan Spasial Matematis

  • Eneng Tomah Universitas Mathla'ul Anwar
  • Asep Sahrudin Universitas Mathla'ul Anwar
  • Ratu Mauladaniyati Universitas Mathla'ul Anwar

Abstract

This study aims to formulate adesign of teaching materials related to cube material based on the learning obstacle experienced by students in studying cubes, especially in their spatial abilities. This research is a qualitative research using a descriptive method in in the form of Didactical Desaign Research (DDR). The results of this study indicate that there are leraning obstacle experienced by students based on the results of tests and interciews the leraning obstacle are 1) Difficulty in interpreting the meaning of the cube, 2) Difficulty in determining the elemen on the cube, 3) Difficulty in making nats-net of cube, 4) Difficulty in using the formula for the area volume of a cube. Based on the leraning obstacle obtained, a design of teaching material was compailed to minimize the occurrence of leraning obstacle to the cube material in spatial ability, than, the design of teaching materials was validated by experts and implemented for students. From the results of the implemented of teaching materials and an overview of learning obstacle, it can be concluded that the design of these compiled teaching materials can be used as an alternative in learning the cube material.

References

Alimuddin, H., & Trisnowali, A. (2018). Profil Kemampuan Spasial Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Siswa Yang Memiliki Kecerdasan Logis Matematis Tinggi Ditinjau Dari Perbedaan Gender. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 23–35.
Cahyani, R. D., Mulyanti, Y., & Nurcahyono, N. A. (2020). Analisis Kemampuan Spasial Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Pythagoras. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1), 149. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i1.8294
Fauzi, I., & Suryadi, D. (2020). Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Didactical Design Research untuk Mengembangkan Kompetensi Pedagogik Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 04(1), 58–68. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa
Fauzia, T. A., Juandi, D., & Purniati, T. (2017). Desain didaktis konsep barisan dan deret aritmetika pada pembelajaran matematika sekolah menengah atas. Journal of Mathematics Education Research, 1(1), 1–10. http://repository.upi.edu/30747
Hasanah, H. (2021). Desain Didaktis dengan Pembelajaran Matematika Realistik Pada Konsep Luas Permukaan Kubus dan Balok. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 4(1), 57–66. https://doi.org/10.31960/ijolec.v4i1.1146
Heny, V. N. B., & Widodo, A. N. A. (2021). Heny, V. N. B., Widodo, A.N.A. – Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kubus dan Balok di Tinjau dari Kemampuan Spasial. Dialektika P.Matematika, 8(1), 515–529.
Isnayanti, I., Harahap, M. S., Kunci, K., Penigkatan, :, Spasial, K., & Matematika, P. (2020). Meningkatkankan Kemampuan Spasial Matematika Siswa Di Smp Negeri 3 Padangsidimpuan. Mathematic Education Journal)MathEdu, 3(1), 117–122. http://journal.ipts.ac.id/index.php/
Juliani, D. (2018). Analisis Kemampuan Spasial Siswa Kestetik dalam Pemecahan Masalah Tematika pada Materi Bnagun Ruang Kelas VIII MTsN Kota Jambi. Skripsi pada Prodi Pendidikan Matematika FKIPUniversitas Jambi.
Pramuditya, S. A., Noto, M. S., & Handayani, V. D. (2021). “Desain Dedaktis Konteks Fabel Berbasis Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Aljabar. Jurnal Elemen. 7, (1), 70-83.
Rohim, A. "Desain Pembelajaran Jaring-Jaring dan Luas Permukaan Kubus Menggunakna Media Kubus Guling Berwarna (Meku Gua)".
Rohim, A. (2015). "Efektifitas Penggunaan Kubus Guling Berwarna (Meku Gua) dalam menemukan pola jaring-jaring kubus".Inspiramatika, 1, (1).
S., I. N. (2019). Kemampusan Spasial Matematis Siswa SMP Kelas VIII Pada Materi bangun Ruang Sisi Datar. Journal Homepage: Http://Journal.Unsika.Ac.Id/Index.Php/Sesiomadika, 623–631.
Sahrudin, A., Budiarto, M. T., & Manuharawati. (2021). The abstraction of junior high school student in learning geometry. Journal of Physics: Conference Series, 1918(4), 5–10. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1918/4/042072
Saputra, H. (2018). Kemampuan spasial matematis. IAI Agus Salim Metro Lampung, August, 1–8.
Sistem Pendidikan Nasional (2003). Undang-Undang Tentang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta : Sisdiknas.
Widjayanto, D. (2014). "Meningkatkan Hasil Belajar Materi Jaring-Jaring Balok dan Kubus Menggunakan Media Karton Berpetak pada Siswa Kelas IV SDN Bandung 2, Kab. Mojokerto". JPGSD. 2, (3).
Wulansari, A & Adirakasiwi, A. (2019). “Analisis Kemampuan Spasial Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika”.Jurnal Jurnal Sesiomadika. 504-513.
Published
2022-10-05
How to Cite
Tomah, E., Sahrudin, A., & Mauladaniyati, R. (2022). Desain Bahan Ajar Menggunakan Media Kubus Untuk Kemampuan Spasial Matematis. Journal of Mathematics Learning, 5(2), 21-30. https://doi.org/10.30653/004.202252.57
Section
Articles