Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Microsoft Teams for Education Terhadap Minat Belajar Mahasiswa
Abstract
This study aimed to determine the proportion of students' achievement in learning interest in the mathematics education program FKIP UNMA Banten using the Microsoft Teams for Education application as an interactive learning medium. Indicators of interest in learning are feelings of pleasure, interest in learning, attention to learning, and involvement in learning. The data was obtained by accumulating the results of the questionnaire before and after learning and then looking for the proportion for each indicator. The results showed that overall student interest in learning using Microsoft Teams for Education was in the very good category because of the 16 students who had achieved high scores (≥75). In addition, the proportion of increased achievement of student interest in learning before and after learning with achievement for each indicator is 46%, 45%, 47%, and 48% and all fall into the perfect category.
References
Arindiono, R. Y., & Ramadhani, N. (2013). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika untuk Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Sains Dan Seni Pomits, 2(1), 28–32. ejurnal.its.ac.id/index.php/sains_seni/article/view/2856%0D
Inggriyani, F., Hamdani, A. R., & Dahlan, T. (2019). Minat Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Blended Learning melalui Google Classroom pada Pembelajaran Konsep Dasar Bahasa Indonesia SD. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(1), 28. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v3i1.8649
Ismiyati, N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Arias (Assurance, Relevance, Interest, Assessment, and Satisfaction) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 28–38. https://doi.org/10.36277/defermat.v2i1.35
Jamil, S. H., & Aprilisanda, I. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Behavioral Accounting Journal, 3(1), 37–46. https://doi.org/10.33005/baj.v3i1.57
Jirana, J., Nur, S., & Nurmiati, N. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Dan Minat Belajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Biologi Universitas Sulawesi Barat. Jurnal Saintifik, 1(2), 87–94.
Maria, Y. (2019). Pengaruh Pembelajaran Daring Model Microsoft Teams 365 Terhadap Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Kuliah Promosi Kesehatan Di Tengah Wabah Covid-19. Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan Masyarakat, VI(1), 27–36.
Mu’ti, Y. A. (2020). Efektivitas pembelajaran online dengan Microsoft Teams pada pelajaran Matematika Materi Program Linear. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 347–358.
Pradika, L., & Syamsuri, S. (2019). Pengaruh Diskusi Kelompok Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Sikap Dan Hasil Belajar Siswa Smp Di Kota Serang. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 1(1), 47. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v1i1.6886
Pratidiana, D., & Rosdianwinata, E. (2021). Keefektifan Penggunaan E-Learning Berbasis Google Classroom Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 14(1), 25–40.
Putri, A. R., Fakhruddin, M., & Yanuardi, M. H. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Blended Learning Berbasis Microsoft Teams Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 3 Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 3119–3126. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1350
Rakhmawati, I., & Sulistianingsih, D. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Matematika Berbantuan Microsoft Teams Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas Xi Sma. Edusaintek, 4, 72–80.
Saputra, A. D., & Saddhono, K. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia menggunakan Microsoft Office Team 365 untuk SMA di masa pandemi. Lingua, 18(1), 16–26. https://doi.org/10.30957/lingua.v18i1.669
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750
Situmorang, A. S. (2020). Microsoft Teams for Education Sebagai Media Pembelajaran. Microsoft Teams for Education Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Meningkatkan Minat Belajar, 02(01), 30–35.
Situmorang, A. S., & Siahaan, F. B. (2019). Desain Model Pencapaian Konsep Belajar Mahaiswa Fkip Uhn. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 25(1), 55–61. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/penelitian/article/viewFile/15533/12300
Sobron, A. N., Bayu, B., Rani, R., & Meidawati, M. (2019). Persepsi Siswa Dalam Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Minat Belajar Ipa. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(2), 30–38. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v1i2.117
Sutrisno, A. B., & Atira, A. (2020). Keefektifan Penggunaan Aplikasi Wingeom Dalam Pemaparan Materi Pelajaran Dimensi Tiga. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 37–45. https://doi.org/10.36277/defermat.v3i1.70
Ulya, M. A. W. (2021). Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 135–151. https://doi.org/10.37092/ej.v3i2.261
Wijoyo, H. (2020). Analisi Minat Belajar Mahasiswa STMIK Dharmapala Riau Dimasa Pandemi Coronavirus Disease (Covid-19). Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 4(3), 396. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v4i3.234
Yulia, L., Fathurrohman, M., & Nindiasari, H. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Dengan Memanfaatkan Aplikasi Microsoft Teaams di Masa Pandemi Covid-19. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 3(1), 62. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v3i1.11134
Copyright (c) 2023 Deni Pratidiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.