ANALISIS KEMAMPUAN SPASIAL MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH GEOMETRI DITINJAU DARI GENDER

  • Intan Nuraeni Madrasah Ibtidaiah MA Bolang
  • Asep Sahrudin Universitas Mathla'ul Anwar
Keywords: Mathematical spatial ability, geometry, gender

Abstract

Mathematical spatial ability is one of the important abilities in learning mathematics. Spatial abilities will make it easier for students in the Geometry learning process. This research aims to describe the mathematical spatial abilities students in terms of gender in solving geometric problems. This research uses a qualitative approach with descriptive research type. The research subjects were 2 male  and 2 female students based on mathematical spatial abilities in terms of gender differences. The results of the research show that male and female students can both go through the stages of spatial ability indicators, namely being able to state the position between the elements of a geometric shape, identify and classify geometric images, imagine the shape or position of a geometric object seen from an angle. specifically, construct and describe geometric models drawn on a flat plane in a spatial context, and can investigate a geometric object. It can be concluded that male students' mathematical spatial abilities are better than female students, male students are faster when thinking spatially. Meanwhile, women are full of caution and are more thorough than male students who will take longer.

References

Afifah, R., Sugianto, S., & Astuti, B. (2017).Penerapan Pendekatan Pembelajaran Jelajah Alam Sekitar (JAS) terhadap Pemahaman Konsep Siswa. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 6(2).Diakses pada tanggal 31 Januari 2024.https://doi.org/10.15294/upej.v6i216083
Alexander, D. C., & Koeberlein, G. M. (2014). Elementary geometry for collegestudents, Cengage Learning.
Arbain, J., Azizah, N., & Sari, I. N. (2017). Pemikiran Gender Meenurut Para Ahli: Telaah atas Pemikiran Amina Wadud Muhsin, Asghar Ali Engineer, dan Mansour Fakih. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 11(1), 75, https://doi.org/10.21580/sa.v11i1,1447
A Sahrudin – Journal of Mathematics Learning, 2022-jml.ejournal.id
Aqiyuddin, M., (2019). Pendidikan Untuk semua (Dasar dan Falsafah Pendidikan Luar Sekolah ). Cirebon: STAIN Cirebon Press.
Azustina, H. (2017). Kemampuan Spasial Siswa SMP Kelas VIII Ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa Di SMPN 1 Semen. Simki_Techsain, 1 (5), 12
Baskorowati, H., & Wijayanti, P. (2020). Studi Kasus: Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Siste Persamaan Linear Tiga Variabel di SMA Negeri 1 Cerme. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume, 9(3).
Cahyono, B. 2017. Analisis Keterampilan Berpikir Kritis dalam Memecahkan Masalah Ditinjau Perbedaan Gender. E-Jurnal. ISSN. 2579-7646. 8(1) 50-64.
Carolyn Frohmader dan Stephanie Ortoleva (2014), “The Sexual and Reproductive Rights of Women and Girls with Disabilities”, ICPD Beyond. (1). 1-17
Daulay, A.H. (2015). Trigonometri Bidang Datar,. Bandung: Sains Cendekia
Dewi, S.P., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa pada materi lingkaran ditinjau dari perbedaan gender. Jurnal kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(3), 699-707.
Fakih, Mansour. (2013). Analisis Gender dan Transformasi Sosial.Yogyakarta:Pustaka Pelajar
Febriana, E. (2015). Profil Kemampuan Spasial Siswa Menengah Pertama (SMP) dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Dimensi Tiga Ditinjau dari Kemampuan Matematika.Jurnal Elemen,, 1(1), 13-23. Diunduh dari http://www.ejournal.hamzanwadi.ac.id/ I ndex.php/jel/article/view/78.
Gufron, M. (2017).Filsafat Pendidikan. Yogyakarta:Kalimedia.
Hanifah, H., & Abadi, A. P. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Teori Grup. Journal Of Medives. Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2, 235-244. http://doi.org/10.31331/medives.v2i2.626
Herman Alimuddin dan Andi Trisnowali, “Profil Kemampuan Spasial dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Siswa yang Memiliki Kecerdasan Logis Matematis Tinggi Ditinjau dari Perbedaan Gender”, Jurnal Pendidikan Indonesia, vol. 01, no. 01, April 2019
Hewi, L. & Shaleh, M. (2020). “Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Asessment): Upaya Perbaikan Bertumpu pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jural Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 4, (1).
Ida Bagus Gde Pujaastawa, Teknik wawancara dan Observasi untuk pengumpulan bahan informasi, (Universitas Udayana, Denpasar, 2016), h. 4.
Isnaniah. 2016. Analisis spasial abilities mahasiswa program studi Pendidikan matematika STAIN Bukittinggi. Jurnal Penelitian dan Kajial Ilmiah Menara Ilmu, 10 (1693-2617), 89-103.
KhaidirEniwati, 2014.Pendidikan Islam Dan PeningkatanSumberDayaPermpuan, Pekanbaru:LPPM UIN Suska Riau
K, Ismi, K. A1, K. R. A. Kurniawati, and H. R. P. Negara “Analisis Kemampuan Spasial Matematis Ditinjau dari Perbedaan Gender Siswa Kelas VIII, “ J. Focus Action Res. Math. (Factor M), vol. 4, 0. 1, pp. 53-62, 2021, doi: 10.30762/factor_m.v4i1.3327.
Lailatun Nafi’ah, “Pengaruh Kemampuan Spasial Berdasarkan Gender Terhadap Hasil Belajar pada Materi Dimensi Tiga Kelas X di MAN Rejotangan Tahun Ajaran 2013/2014”. Skripsi, FTIK, Tulungagung, 2014
Lestari, K.E., & M.R. Yudhanegara.(2017). PenelitianPendidikanMatematika. Bandung: RefikaAditama.
Lowrie, Tom & Ajay Ramful.(2016). Spatial Reasoning Influences Students ‘Performance on Mathematics Tasks.Proceedings of the 39th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australia, pp. 407-414.Adelaide:MERGA.
Mahmud Al Hafizin, dkk. 2018. Analisis Kemampuan Spasial Siswa Pada Geometri Kubus dan Balok di Kelas Ix Smp Negeri 03 Pulau Beringin.Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 3 Nomor 2. ISSN 2528-3901
Marsigit, dkk. Matematika 3 untuk SMP/MTs Kelas X. (Jakarta: Kementrian Pendidikan Nsasional, 2011), hal. 49-53.
Mayasari, D. & Himmah, W.I. (2020).“Efektivitas Model Problem Posing Tipe Pre-solution Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa “. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 3,(2).
Muhassanah, N,.dkk.(2014). Analisis Keterampilan Geometri Siswa dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Tingkat Berfikir Van Hiele. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika 2(1), 54-66
Nopriana, T. (2015).Disposisi Matematika Siswa Melalui Model Pembelajaran Geometri Van Hiele.FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika 1(2),80-94
Patriarki.Kemitraan Australia – Indonesia untukkesetaraan Gender danPemberdayaanperempuan, Bursa pengetahuanKawasanTimur Indonesia, Perempuan masyarakat Patriarki dan Kesetaraan Gender, (2020)
Petersen, J. (2018). Gender differences in verbal performance: A mrta-analysis of United States state performance assesments. Educational Psychology Review, 30(4), 1269-1281.
P, Rizky Oktaviana E, and M Pd, ‘Peran Kemampuan Spasial Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika yang Berkaitan Dengan Geometri ‘.Knpmp I, 2016, 345-52
Putra, M., &Novita, R. (2015).Profile of Secondary School Students with High Mathematics Ability in Solving Shape and Space Problem. Indonesian Mathematical Society Journalon Mathematics Educatio, 6(1), 20-30
Ricketts, J.C., Rudd. R. 2004.CritikalThingking Skills of FFA Leaders.Journal of Southern Agricultural Education Research 7.54, (1), 2004.
Sugiarni, dkk. (2018). Meningkatkan Kemampuan Spasial Matematis Siswa Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Geogebra. Kalamatika, Vol.3 No.1.
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Parama Publishing. Diakses pada tanggal 31 Januari 2024.
Rofii, A, Sunardi, S., & Irvan, M. (2018). Characteristics of Students’ Metacognition Process At Informal Deduction Thinking Level in Geometry Problems. International Journal on Emerging Mathematics Education, 2(1), 89-194. https://doi.org/10.12928/ijeme.v2i1.7684.
Rokhimah, S. (2015). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Aritmetika Sosial Kelas VII Berdasarkan Prosedur Newman (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG).Diakses pada tanggal 31 Januari 2024.
Safitri, E. L., Prayitno, S., Hayati. L.,&Hapipi. (2020) Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa.Griya journal of mathematics Education and Application, 1(3), 348-358.
Safrina, K,.dkk. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Teori Van Hiele.Jurna lDidaktik Matematika 1(1),9-20
Saputri, S. D. (2017). “Analisis Jenis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Masalah Faktorisisasi Suku Aljabar Kelas VIII SMP Negeri 35 Semarang Tahun Ajaran 2016/2017”. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 8, (1). Diakses pada tanggal 31 Januari 2024. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1512.
Sefriana Dyah Puborini dan Ratri Candra Hastari.2018.Analisis Kemampuan Spasial Pada Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Perbedaan Gender.Jurnal Derivat Volume 5 No. 1, ISSN:2407-3792
Setiawan, S. (2021).Pengertian Validitas Beserta Bentuk dan Jenis. Diakses pada tanggal 30 Januari 2024. https://www.gurupendidikan.co.id/pengertian-validitas/
Shafriaty, K. (2019). Analisis Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Perbandingan geometri Ditinjaudari Gaya BelajarSiswa SMA Negeri 1 Banda Neira.Journalon Padegogical Mathematics. 1(2), 72-85
Suci Arischa, Analisis beban kerja bidang pengelolaan sampah dinas lingkungan hidup dan kebersihan Kota Pekanbaru, Jurnal JOM FISIP, Vol. 6, Edisi 1 Januari-Juni 2019, h. 8.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. (Bandung:Alfabert)
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta.(2016). Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta.
Tim Penyusun KBBI. 1996. KamusBesarBahasa Indonesia. Jakarta: BalaiPustaka
Ummi, L.N. H. (2015). Kecerdasan Visual-Spasial Dan Logika Matematika Soal Geometri Siswa Kelas XI IPA 8 SMA Negeri 2 Jember.
Widyastuti, B.W, Ratnasari, F &Azizah, I. N. (2016).Permodelan Matematika pada Geometri dengan Geogebra dan Pengaruhnya terhadap Metakognitif Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika dengan Tema “Pengembangan 4C’s dalam Pembelajaran Matematika:Sebuah Tantangan dalam Pengembangan Kurikulum Matematika. 282-292. (Online), No. 3, (http://portalgaruda.org) diakses 21 November 2018.
Yanuarius, Gender Feminismedan Fungsionalisme Struktural, Yogyakarta: Nusamedia, (2021).
Published
2024-11-25
How to Cite
Nuraeni, I., & Sahrudin, A. (2024). ANALISIS KEMAMPUAN SPASIAL MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH GEOMETRI DITINJAU DARI GENDER. Journal of Mathematics Learning, 7(1). https://doi.org/10.30653/004.202471.81
Section
Articles